Trendupdate februari 2019
We bezochten de internationale meubel- en stoffenbeurzen Heimtextil in Frankfurt en de IMM in Keulen. We werden verrast door de mooie kleurcombinaties en de luxe materialen als marmer en glas.
IMM te Keulen
Revival Marmer, Velours, walnotenhout en glas. Volop kleuren: nude, roze, oranje, geel, donkerrood, donkerblauw, oker, wijnrood. Veel ronde- en boogvormen terug te vinden in spiegels, tafels en meubels.
Keulen: Marmertrend Ronde-boogvormen en veel kleuren
Een herwaardering van marmer in klein meubelen tafels.
Deze trend zien we bij alle grote internationale merken: Cassina, Walter Knoll, Muuto, And Tradition, Norman Copenhagen, Flexform, Ligne Roset. Maar ook bij de Nederlandse merken: Leolux, Montis, Artifort, Label en Pode zien we warme kleuren en stoffen.
Bruin marmer is veel aanwezig en zorgt voor een mooie luxe uitstraling. Deze worden gecombineerd met warmen luxe materialen als leer, chroom en messing.
Keulenstand String
Nudecolors!
Revival Marmer, Velours en Glas.
Kleuren: Diverse roodtinten worden gecombineerd. Kleurpalet gaat van rosé, koraalrood naar wijnrood tot aubergine.
Naast roodtintenzien we ook okergeel, flessengroen, cognac, kobaltblauw, paars en lila.
Stoffen en materialen:
Zachte, aaibare stoffen als fluweel. Deze worden gecombineerd met licht -(essen, maple)- en donker hout(walnoot).
Tafel en fauteuils hebben ranke pootjes die uitgevoerd zijn in zwart of kleuren in poedercoat. Tonale combinaties van rood, rosé en oranje tinten.
Revival glas: in accessoires en klein meubelen. Messing en geborsteld staal.
Styling
Gestileerde vormgeving, veel boogvormen en klassieke Art Deco elementen. Kamerschermen en poefjes.
Aankleding met botanische elementen in behang, vloerkleden en planten op standaards en etagères. Kleurrijke bloemboeketten.
Vormen:
Ronde, ovale vormen. Gecombineerd met materialen als marmer en keramiek.
Trendlezing Heimtextil Frankfurt: thema ” Towards Utopia”
De grootste internationale vakbeurs voor interieur- en project textiel.
Deze trendlezingen worden samengesteld door een internationale groep van trendwatchers en ontwerpers.
(O.a. Franklin Till London, A. Commandeur van het Stijl Instituut Amsterdam en A. Gaede van studio Spott).
Trends 2019/2020:
De lezing/presentatie beschrijft een wereld waarin we leven volgens nieuwe normen. Een wereld van onzekerheid waarin technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan. We leven in een tijd van digitalisering. Het supersnelle 5G netwerk met alle voor- en nadelen en de ontwikkeling door Google Home van stem naar geluid. In drukke en snel veranderende samenleving hebben we behoefte aan:
- Bewust leven, vertrouwen hebben in relaties.
- Welzijn van alle (wereld) burgers.
- Mentale gezondheid. We zoeken Rust en Mindfulness.
- Duurzaamheid
1) SEEK SANCTUARY
Minimalistisch, naturel kleurenpalet. Details in structuur en ronde vormen. Comfort en warmte. Aaibare materialen en stoffen.
2) GO OFF-GRID, Als nieuwe lifestyle. Outdoor textiel. Werkkleding. Duurzaam, sterk en functionele textiel. Natuurlijke (schut)kleuren met ruimte voor de imperfectie van de natuur.
Traditionele materialen, die vaak (ambachtelijk) handmatig gemaakt zijn.
3) ESCAPE REALITY, Reflecterende en lichtgevende materialen, de suggestie van beweging. Lichte pasteltinten. Vloeiend en licht surrealistisch op de grens van fantasie en realiteit.
Nederlandse Ontwerper D. Kooij, de stoel is van geperst recycled materiaal in 3Dprint uitgevoerd.
4) EMBRACE INDULGENCE, Materialen van hoge kwaliteit in rijke, diepe kleuren. Ambachtelijk gemaakt. Luxe en nostalgie met een ingetogen gevoel van rijkdom. Intiem en comfortabel.
Zachte, rijke materialen. Vormen die geïnspireerd zijn uit stijlperiode van Art Deco
6) PURSUE PLAY,In een periode van politieke onzekerheid zoeken ontwerpers naar een speelse en humoristische vormgeving. Invloed komt uit de modewereld en Memphis Design uit jaren 80. Opgericht door architect Ettore Sottsass in 1981.Rijke, primaire kleuren gecombineerd in glanzende of juist matte materialen. Abstracte vormen.
Warme, felle kleuren en grafische vormen als patronen in interieurtextiel.
Warme, felle en vrolijke kleuren en grafische vormen.
Emotie en storytelling:
Waar komen onze producten vandaan, hoe en door wie zijn ze gemaakt? Consumentengedrag: De consument koopt op basis van emotie. Daarom is het verzamelen van emotionele data heel belangrijk voor marketeers om meer grip te krijgen op de behoefte van de consument.
Styling
Gestileerde vormgeving, veel boogvormen en klassieke Art Deco elementen. Kamerschermen en poefjes.
Aankleding met botanische elementen in behang, vloerkleden en planten op standaards en etagères. Kleurrijke bloemboeketten.
Vormen:
Ronde, ovale vormen. Gecombineerd met materialen als marmer en keramiek.
Een mooie inspiratie voor het nieuwe woonseizoen!